Somehow, I Don’t Feel Comfortable

Momoyo Torimitsu
2023

Al centre d’aquesta obra trobem el sentiment ambivalent de l’artista cap a les coses tendres, especialment segons com es perceben al Japó. El conillet representa una imatge estereotipada de les coses tendres: un ésser innocent, pur i petit que cal protegir. L’artista retrata aquesta entranyable imatge de forma distorsionada per expressar com se sent davant la societat japonesa, dominada per homes. La seva incòmoda posició resumeix els sentiments de l’artista sobre la cultura japonesa «kawaii» (cultura de les coses tendres), associada no només a personatges tendres com la Hello Kitty, sinó, en un sentit més ample, a les expectatives socials sobre el comportament de la dona al Japó. Les dones han de ser guapes, tenir un somriure condescendent i parlar amb la veu aguda. La seva frustració s’infla com un globus. El conill, sobredimensionat de forma intencionada, s’exposa entre el sostre i el terra i mirant des de dalt i evoca un sentiment crític d’inquietud davant les exigències i expectatives de la cultura de les coses tendres.

Biography

Momoyo Torimitsu, nascuda al Japó, viu i treballa a Nova York des de 1996, quan es va incorporar al Programa d’Estudi Internacional del MoMA PS1. Treballa a diverses disciplines, com ara l’escultura dinàmica, la instal·lació, el vídeo, la fotografia, la performance i projectes específics. La seva obra s’inspira en la imatgeria hipòcrita de la cultura de l’empresa i els estereotips mediàtics de la tendresa i la felicitat, que es reconceptualitzen des de la ironia i l’humor. Els seus projectes més coneguts són una sèrie de robots empresaris realistes que s’arrosseguen i simbolitzen els «soldat de l’empresa». L’obra de Torimitsu acostuma a situar l’espectador en la tensió entre la constatació d’una veritat cultural subjacent i una aparença exterior divertida i despreocupada, i genera en última instància una sensació d’inquietud que obliga l’espectador a avaluar el seu propi paper en l’acceptació de certes normes socials. Torimitsu ha exposat les seves obres a Hawai’i Trienal Pacific Century – E Ho’omau no Moananuiākea de Honolulu, Frei_raumQ21 exhibition space/MQ a Viena (Àustria), el ArtScience Museum de Singapur o Manifesta11 a Zúric (Suïssa).

Una producció